Dieta piękna

Na pewno wszyscy się zgodzimy, że odżywianie się ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i na nasz wygląd. Ale czy na pewno wiecie, jak konkretnie wpływa na kondycję skóry? Co powinniśmy jeść, aby zachować młodość i urodę do późnych lat? Czy nasza dieta ma wpływ na powstawanie trądziku? W tym artykule poznacie najważniejsze składniki pokarmowe zapewniające piękno naszej skóry. W drugiej części poznacie odpowiednią dietę dla różnych typów skóry a w trzeciej będzie o suplementach.

Ostatnio prowadzonych jest wiele badań na temat związku pomiędzy poszczególnymi składnikami diety a wyglądem naszej skóry. W 2003 roku naukowcy udowodnili niezbicie, że jest związek pomiędzy spożyciem tłuszczów a nawodnieniem skóry. Nie ma już żadnych wątpliwości: to, co jemy, ma ogromny wpływ na to, jak wygląda nasza skóra.

Najpierw powiedzmy o tym, czego nie jeść. Najnowsze badania sugerują, że spożywanie diety wysokoglikemicznej, może wpływać na pojawienie się trądziku, przesuszenie, nadwrażliwość i szybsze starzenie się skóry. Dieta wysokoglikemiczna to taka, która natychmiastowo podnosi poziom cukru i insuliny we krwi. Są to przede wszystkim cukry, biała mąka w postaci makaronów, pieczywa, czy innych wyrobów, a także warzywa skrobiowe takie jak na przykład ziemniaki. Wszyscy lubimy jeść takie rzeczy, ponieważ szybkie podniesienie cukru we krwi jest po prostu bardzo przyjemne. Niestety musimy jej unikać, nie tylko ze względu na stan naszej skóry. ta dieta jest także bardzo niezdrowa dla całości naszego organizmu. Czy to znaczy, że musimy pożegnać słodycze i białe pieczywo ? No niestety, żegnajcie cukierki, czekoladki, galaretki. Może łatwiej będzie Ci ograniczyć ich ilość, gdy dowiesz się, że wysoki poziom cukru we krwi niszczy kolagen w skórze. Co oznacza, że nasza skóra przestaje być jędrna i zaczyna opadać. A to nie jest to proces, który można łatwo odwrócić, o ile w ogóle jest to możliwe. Problematycznymi produktami są również mleko oraz mięso. Badania są tu niejednoznaczne. Większość z nas spożywa zbyt duże ilości tych produktów, więc prawdopodobnie dobrze byłoby je jednak trochę ograniczyć.

A teraz o tych wszystkich cudownych związkach, które zapewnią nam zdrowie i urodę.

Karotenoidy chronią przed UV

Karotenoidy występują głównie w warzywach i owocach o pomarańczowym i czerwonym kolorze. Wykazano na przykład, że likopen, który znajduje się głównie w pomidorach, arbuzach, morelach, zwiększa odporność skóry na promieniowanie UV. Czerwone warzywa są więc naszym sprzymierzeńcem w walce z fotostarzeniem skóry. Dobrze jest więc szczególnie przed urlopem spożywać więcej marchwi, pomidorów, czerwonej papryki. Jeżeli zastąpimy tymi warzywami inne przekąski, to będziemy też lepiej wyglądać w bikini 😉

Karotenoidów jest sporo w:
marchwi (z gotowanej lepiej się wchłaniają), pomidorach, morelach, arbuzach, papryce czerwonej, różowych grejpfrutach

Polifenole to najlepsze antyoksydanty.

Polifenole to liczna grupa związków występująca w wielu warzywach, owocach, w herbacie, kakao, kawie. Są to substancje, które w naszym organizmie pełnią rolę antyoksydantów. Nasz organizm wytwarza wolne rodniki. Jest również narażony na te, które wdychamy z powietrzem i które uderzają w naszą skórę. Wolne rodniki są jak pociski, które przelatują przez nasze ciało niszcząc je. I właśnie antyoksydanty pełnią rolę strażników, które wymiatają z naszego ciała wolne rodniki. Niestety, antyoksydanty nie są na zawsze. Tracimy je podczas walki z wolnymi rodnikami. Dlatego tak ważne jest regularne dostarczanie ich z dietą. I właśnie dlatego najlepiej jest jeść 5 porcji warzyw lub owoców dziennie. Badania wykazały, że ludzie na Zachodzie stosujący typową zachodnią dietę są najczęściej narażeni na niedobór polifenoli.

A najwięcej polifenoli mają:
brokuły, kapusta, bakłażan, sałata, cebula, oliwki, szpinak
jabłka, morele, jagody, wiśnie, cytrusy, porzeczki, winogrona
kakao, kawa, olej lniany, orzechy, herbata, czerwone wino

Oleje roślinne, nawilżają skórę i łagodzą alergie.

Kolejnym niezwykle ważnym składnikiem naszej diety a nie dostarczanym wystarczającej ilości są kwasy tłuszczowe Omega 3 i Omega 6. Ogólnie mówiąc, są to tłuszcze, które występują w olejach roślinnych oraz w oleju ryb. Jeżeli chodzi o nasz organizm, są odpowiedzialne one za nawilżenie skóry oraz za łagodzenie stanów zapalnych. Są więc szczególnie ważne dla osób ze skórą suchą oraz osób z alergią i atopowym zapaleniem skóry. Nie wszystkie oleje roślinne zawierają takie same ilości kwasów, Omega 3 i Omega 6. Oleje roślinne twarde zawierają ich bardzo małą ilość, czyli nie uzupełnimy tych kwasów, jedząc masło kakaowe, olej kokosowy czy olej palmowy. Dobrym ich źródłem jest awokado, olej lniany, olej rzepakowy, olej z wiesiołka, ryby morskie, olej z konopii, orzechy, oliwa z oliwek. Te produkty powinniśmy jeść codziennie. Jednak badania wykazały, że Weganie i Wegetarianie pomimo spożywania dużych ilości olejów roślinnych są narażeni na niedobory kwasów Omega 3. Dzieje się tak dlatego, że poziom kwasów Omega 3 jest zależne od poziomu kwasów innych rodzajów. A w diecie wegańskiej i wegetariańskiej często brakuje kwasów tłuszczowych nasyconych. Z tego powodu weganie często cierpią na suchą skórę.

Produkty z dużą zawartością kwasów Omega 3 i Omega 6
awokado, olej z wiesiołka, olej rzepakowy, tłuste ryby, olej z konopii, orzechy, oliwa z oliwek,olej z krokosza, oliwki

Witamina C doskonały antyoksydant i ochrona kolagenu.

Witamina C jest niezwykle ważnym składnikiem naszej diety. Jest też ogromnie ważna dla zachowania urody. Witamina C jest doskonałym antyoksydantem. Chroni też kolagen przed zniszczeniem oraz indukuje powstawanie nowego kolagenu. Należy więc zadbać o jej odpowiednią podaż. Na szczęście występuje ona dosyć powszechnie w warzywach i owocach. Możemy więc ją sobie dostarczyć w bardzo łatwy sposób. Nie dajcie się jednak nabrać na suplementy diety z witaminą C. Najnowsze badania wykazują, że nadmierne spożywanie syntetycznej witaminy C może być szkodliwe dla zdrowia. Witamina C niestety jest dosyć nietrwała i powinna być dostarczana organizmowi regularnie. Jest to jeszcze jeden powód, aby na każdy posiłek jeść surowe warzywa lub owoce. Na szczęście witamina C występuje bardzo powszechnie i nie grozi nam jej niedobór.

  • Obrazki i zdjęcia dzięki:
  • <a href=”https://pl.freepik.com/darmowe-zdjecie/pani-z-winem_1413654.htm#query=red%20wine&position=25&from_view=search&track=sph”>Obraz autorstwa prostooleh</a> na Freepik
  • Obraz autorstwa <a href=”https://pl.freepik.com/darmowe-zdjecie/asortyment-butelek-wypelnionych-oliwa-z-oliwek_5486632.htm#page=2&query=oils&position=17&from_view=search&track=sph”>Freepik</a>
  • Obraz autorstwa <a href=”https://pl.freepik.com/darmowe-zdjecie/uklad-warzyw-z-rama_13818362.htm”>Freepik</a>

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.